Deze week was alweer goed gevuld.
We vierden de verjaardag van Andres en Senn,
Nav. de voorleesweek genoten samen met de Berige zonnenklas van juf Stefanie
van het verhaal : De bril van Beer
Een grappig boek waarbij Beer allerlei dieren ziet die er niet zijn,
omdat hij zijn bril niet op heeft.
Daarna bespraken we het verhaal :
vonden we het mooi of niet mooi,
werden we blij, bang, boos of verdrietig van het boek en waarom.
Er kwamen voor ons verrassende antwoorden uit,
die we niet zagen aankomen zoals :
ik was bang omdat er een krokodil in komt.
Woensdag gingen we weer "krullenbollen".
Deze keer een ander soort egel.
We startten weer grootmotorisch
om het daarna op een blad te proberen.
Donderdag :
We maken een boek van Zoem.
Welke woorden kennen we met P ?
De kls noemen die op, ik schrijf ze neer en zij tekenen het woord.
Daarna moeten we nog kijken wat samen past.
Hierbij kunnen ze niet echt fouten maken,
zolang ze maar een uitleg kunnen geven waardoor er een link is met
een andere tekening.
Zo ontdekken we dat er soms verschillende meningen zijn en
dat dingen tot meerdere groepjes kunnen behoren.
Wie nog de kans niet kreeg om kleuren te mengen,
kon dit vandaag voor de laatste keer doen.
De zonnen met een verfdoos,
de beren met de potten verf.
Hier merken en leren we hoe belangrijk het is je kwast steeds goed
schoon te maken, vooraleer je die in een ander kleur steekt.
Anders hebben we geen propere verf om verder te doen.
We kregen enkel de kleuren geel, rood en blauw.
We speelden klasoverschrijdend waarbij de buitenkeuken, ondanks de koude,
toch werd gebruikt.
Daar werd gewogen met kastantjes, blaadjes, stenen.
De kls fantaseerden erop los, terwijl ze experimenteerden met zwaar en licht.
De stenen waren blijkbaar "eieren", de kastanjes gewoon kastanjes.
Wat was lichter : 4 eieren of 6 kastanjes ?
(het begrip zwaarder is meestal wel gekend, het begrip lichter minder)
En dan ... koken maar :
Dankjewel Remy voor de extra kastanjes !
In de klas van juf Stefanie stond ook een boom met "telblaadjes"
Dobbelen, tellen en rekening houden met de kleur.
Vind je een blaadje dat voldoet aan de voorwaarden ?
We gingen op zoek naar de codes bij de prenten.
(kennismaking met coderen)
Die prenten vonden we in de klas en in de gang.
We noteerden zorgvuldig de code en vroegen aan juf Stefanie
of aan mij of we alles goed hadden.
Indien niet, dan gingen we weer op pad.
We volgden, als Pippa de weg die ons vriendje ons vertelde.
We kunnen net zoals bij de computertaal alleen rechtdoor of zijwaarts.
Goed luisteren, maar ook goed verwoorden, was hier heel belangrijk.
In de boekenhoek scanden we qr-codes om meer te weten
te komen over de dieren uit het verhaal.
In ons volgend thema gaan we zeker verder met die programmeertaal
en het gebruik van de ipads.
Wil je alle foto's zien, klik dan HIER.










