We vervolgden ons herfstige thema.
We maakten kennis met ons uilenboekje voor dit thema en
gingen al onmiddellijk aan de slag in onze onderzoekshoek.
Een blad kiezen, dit tekenen, noteren of het een groot of klein blad is,
welke kleur het heeft en meten hoe groot het is.
Dit meten doen we mbv kastanjes.
de breedte : hoeveel kastanjes moet ik naast elkaar leggen ?
de lengte : hoeveel kastanjes moet ik leggen vanaf de steel tot bovenaan de hoofdnerf ?
Het meten blijft hangen want als we met boetseerklei spelen,
meten we hoe lang de tafel is, wie de langste slang kan rollen.
En plots heb je dan een dier.
Woensdag krullenbolden we een egel :
de beren aan het venster,
de zonnen aan de tafel.
We keken naar het tafelpoppenspel en speelden dit donderdag en vrijdag in de klas na.
In de boekenhoek bekeken en bespraken we boekjes over de dieren die ook bij Pippa voorkwamen.
Als we op de pratende muur drukken, ontdekken we wie de bosuil, kerkuil, oehoe, bonte specht,
zwarte specht, groene specht,....is en hoe die klinkt.
We zoeken de letters van de themawoordenschat
en zijn trots dat we woorden kunnen maken.
We maakten kennis met de cijfermuur.
Er lagen nogal wat herfstdingen door elkaar, dus tijd om daar toch wat orde in te brengen.
Hoe doe je dat ?
Door te sorteren.
Ik maak er gebruik van om hen alles te laten benoemen (= herhaling woordenschat) en te laten tellen.
Zo kunnen we het juiste cijfer erbij leggen.
Maar ja, dan ligt het tafeltje vol.
Ik kan toch niet zomaar alles weer door elkaar in een doos doen ?
Dan maar opbergen in de juiste vakjes van de cijfermuur.
De ene telt de bolletjes op het dobbelsteenbeeld
de andere de vingerbeelden
en plots ontdekken we dat 7 er bij het dobbelsteenbeeld anders uitziet dan 7 bij de vingerbeelden.
Even stonden we voor een raadsel.
Hoe kan zoiets nu ? 7 is toch altijd 7 ?
O... maar we hebben maar 5 vingers aan onze hand en de dobbelsteen heeft 6 stippen.
Conclusie : 7 is dus inderdaad altijd 7 maar we kunnen het op veel manieren noteren.
En zo krijgt alles stilaan z'n plaatsje op de cijfermuur.
Wil je alle foto's zien, klik dan HIER.
Volgende week kunnen ze ook hiermee verder zelfstandig spelen.











