vrijdag 31 januari 2025

Thema tegenstellingen

Ons thema tegenstellingen liep langer door dan verwacht.
Zoveel enthousiasme en .... zoveel tegenstellingen.
en er bleven er maar bijkomen.
In elk geval was er een hele hoge betrokkenheid.

Ook leerden we een lied vol tegenstellingen : Welles -nietes.
Wil je ook eens meezingen ?
Klik dan HIER.

In de boekenhoek gingen we zelfstandig aan de slag met de sprekende muur 
Eerst op het oor klikken en goed luisteren om te weten wat je moet doen.
- Ben je een beer klik dan op de blauwe beer.
- Ben je een zon klik dan op de oranje beer.
Daarna de instructie uitvoeren.
Voor de zonnen was het daarna een hele klus om 
alle gevonden tegenstellingen ook juist te leren noteren.
Als de beren willen, kunnen ze die tegenstellingen ook nog eens horen, 
zonder dat daar de stap van het noteren wordt aan toegevoegd.

In onze bruine hoek bouwen we met grote blokken en 
proberen hetzelfde na te bouwen met kleine blokken.
Zo ontdekken we dat we heel wat meer kleine blokken nodig hebben 
om een even hoge toren te kunnen bouwen 
EN.....
dat die ook sneller omvalt als we niet heeeeeeel voorzichtig zijn.

Ondertussen waren onze schilderwerken klaar en fleuren onze gang nog even op.
Vormen die samen, niet een schitterend kunstwerk ?
Laat de biedingen maar komen. 😀

We maakten verder kennis met contrasten :
met kleurpotloden,

 en in de muziek.
In de muziek maakten we via het verhaal van Ping (hoge do) en Pong (lage do)
kennis met hoge en lage klanken.
Het onderscheid kunnen maken, is blijkbaar toch niet zo simpel als je niet
kan zien welke noot iemand op het klokkenspel speelt.
We beleefden ook contrasten.

Buiten maakten we kennis met een "programmeerveld".
We kunnen enkel rechtdoor en moeten stap voor stap verwoorden wat onze robot 
moet doen om in het juiste vak terecht te komen.
Dit heet : "Levend programmeren".

Er kwam ook een nieuwe kunstenaar om de hoek piepen nl.
Kandinsky.
We vouwen zelf ons blad in 2 en schilderen aan de ene kant hoekige vormen
en aan de andere kant ronde vormen.

In ons zwarte hoekje, spelen we met de voellotto.
Kun je voelen of het hoekige vormen of ronde vormen zijn ?
Voel je ook hoeveel hoekige of ronde vormen er op het blokje staan ?
Gelukkig is het vormpje ruw en het blokje zelf glad.

In ons rode "ontdekhoekje" proberen we alle voorwerpen volgens tegenstellingen te sorteren.
Wat raar .... sommige dingen passen bij 2 tegenstellingen.
Dan is het even moeilijk.... waar leg ik het dan bij ?

En we proberen ook woorden met T van Tegenstelling na te leggen met de magneetletters.


En om een poging te doen om weer wat meer rust in de klas te krijgen,
zetten we nog verder in op de tegenstelling : luid - stil, ook al is ons thema gedaan.  ;-)