zaterdag 7 juni 2025

Terugblik

Ons thema "Superworm" zit erop.

We gingen met dit thema aan de slag in functie van vaderdag, maar integreerden het in de eilanden van het vorige thema om verder onze talenten te ontdekken.

Puzzel-eiland, doopten we om tot : Speur-eiland.
We puzzelden, maar speurden ook naar details in boeken.


Zorg-eiland werd ook mode-eiland.
We verkleedden ons als superhelden en gingen anderen redden en verzorgen.
We leren alvast naaien, zo kunnen we later knopen aannaaien, 
lusjes aan jassen naaien en misschien wel kledij ontwerpen en naaien.
Klik HIER als je alle foto's wil zien.


  
In knutsel-eiland was het heel erg druk.
We bouwden 3 vogelnesten die we later nog nodig zullen hebben en knutselden voor vaderdag.
Klik HIER als je alle foto's wil zien.



In maak-eiland volgden we stappenplannen om dingen te kunnen maken.
We speelden met de mobilo en bouwden auto's na.
We proberen de figuren van het boek en letters na te maken.

We maakten oobleck en ondervonden wat er gebeurde als je teveel water gebruikte of teveel maïzena.



In zang-eiland, kon je je zang- (of playback-) kunsten tonen mbv qr-codes.
Dat vraagt heel wat moed.  Ondanks het feit dat heel wat kls met allerlei liedjes heel graag meezingen, durfden ze dit in hun spel niet echt aan.  
Het werd pas drukker bezocht, eens ze het vaderdaglied goed kenden.


We spelen heel graag buiten bij beweeg-eiland.
Superworm werd een springtouw maar ook wel een hoepel, een evenwichtstouw.
Adhv superhelden en een kleurendobbelsteen oefenden we houdingen.
Superworm is superfit, dus gingen we ook mbv qr-codes aan de slag met Superhelden-workouts.
(Jammer genoeg geen tijd gevonden om foto's te nemen.)


  
In denk-eiland worden onze hersenen serieus aan het werk gezet.
We maken kennis met 2 nieuwe smart-games die we zonder te spieken, oplossen.
 

We proberen met boetseerklei superworm na te maken.  
Daarvoor moeten we meten
Wie heeft superworm kunnen maken ?  
Wie heeft de langste worm ?

We spelen er gezelschapsspellen want Superworm werd ook een hengel.  
We visten vissen en keken of die op ons blad stond.  Wie heeft het snelst al de juiste vissen ?

We spelen ook gezelschapsspellen waarbij me moeten tellen
maken spwbl waarbij we rekenen
konden nog even genieten van de splitsmachine.....
EN......
 ontdekken dat onze klas te klein is om alles te kunnen blijven doen. :-) 
Klik HIER als je alle foto's wil zien.



In letter-eiland kan superworm zich in allerlei letters omvormen.
We proberen het alfabet na te leggen en zelfs onze naam te maken.
We oefenen de woordenschat mbv de beebot.  Daarvoor moeten we zoeken welk woord er op onze kaart staat en de beebot zo programmeren dat hij op het juiste kaartje terechtkomt.  We herkennen letters, proberen die uit te spreken en zo te ontdekken waarover het gaat.
Klik HIER als je alle foto's wil zien.


 
In fantasie-eiland fantaseerden we er op los. 
Kls spelen als verwerking, via fantasiespel de dingen die hen op dit moment erg bezighouden.
Toen ik bij het begin van het thema voorstelde om samen met hen naar fantasie-eiland te gaan en een verhaal te fantaseren hadden ze voldoende aan enkele personages die hen werden aangereikt.

We houden rekening met de 3 grote delen die een verhaal moet bevatten :
een inleiding,
midden met probleemstelling
een oplossing als slot.

Klik HIER als je het verhaaltje wil lezen.
 
Verder tijdens dit thema fantaseerden ze erop los met : 
alle meegebrachte superheldenspeelgoed,
de personages uit het verhaal : Superworm



 
In het ontdek-eiland zoeken we net zoals Superworm naar kostbaarheden.
Met een kwast en pincet proberen we de dingen te vinden die in het zand verborgen liggen.

We ontdekken ook hoe kinetisch zand werkt.
Wil je alle foto's zien, klik dan HIER.