zaterdag 8 november 2025

Groen-oranje-rood

Blijkbaar is er nogal wat verwarring voor de ouders.
Meer en meer kleuters vertellen thuis over onze groene-oranje en rode kleuren.
Dringend tijd dus voor een woordje uitleg.

Die kleuren gebruiken we in de klas voor wel meer dingen.
- vertrouwenscirkel
- gevoelsmeter
- makkelijke en moeilijkere oefeningen

Het eerste waar de kls kennis mee maakten was het beeld van "de vertrouwenscirkels".
Deze cirkels gebruiken we om aan te geven wie we volledig vertrouwen
en bij wie we even het vertrouwen wat kwijt zijn.
Dus de juffen bepalen wie in welke cirkel hangt.

Hoe gaat dat in zijn werk ?
Alle kls starten op maandag op de buitenste cirkel, de groene dus.
Dat wil zeggen dat iedereen met een schone lei de week start en buiten en binnen kan spelen
want we rekenen erop dat goed uitgeruste kls :
- zich aan de afspraken zullen houden, 
- andere kls niet zullen uitsluiten, 
- andere kls niet zullen pijn doen,
- netjes helpen opruimen als het tijd is,
- ..... 
=> positief gedrag stellen.

Zoals jullie waarschijnlijk ondertussen al weten,
spelen we in de buitenklas samen met de kls van juf Stefanie.
Dat wil ook zeggen dat ook juf Stefanie hen in de gaten houdt en kan melden als het verkeerd loopt,
net zoals ik dit kan doen bij de kls van haar klas.
Merken we dat het buiten fout loopt, dan komen ze na enkele verwittigingen en uitleg waarom, 
in de oranje cirkel terecht.
Kan het gedrag echt niet door de beugel, vormt hun gedrag een gevaar voor de veiligheid
van de andere kls, dan komen ze onmiddellijk in de rode cirkel terecht.

De oranje cirkel : 
ik wil je wel vertrouwen, maar jij zorgt ervoor dat dat alleen maar kan 
als je dichter bij de klas moet spelen.
Dus.... het deel waar de banden en het touwenparcours zich bevinden,
is te ver weg en teveel buiten ons gezichtsveld, waardoor dat dus verboden terrein wordt voor de rest van de week.

Loopt het dan ook daar nog verkeerd, dan is ons vertrouwen weg en kom je in de rode cirkel terecht.
Dit wil zeggen : 
- Je mag tijdens de spelmomenten niet in de gang en niet buiten.
(de speeltijd valt niet onder dit systeem)
- Op donderdag mag je enkel in je eigen klas spelen.  
(dus geen klaswissel, ookal gaat je vriendje in de klas van juf Stefanie spelen)
- Als we op vrijdagnamiddag naar het speelplein gaan, 
mag je niet op de bergen achter de zandbak.

Het is dan aan de kls om via goed gedrag ons vertrouwen terug te winnen.

Dan is er ook "de gevoelsmeter"
Deze thermometer geeft aan hoe we ons voelen.
Iedere kl. en ook juf heeft een wasknijper met zijn/haar symbool op.

We starten in principe elke dag op groen.
Groen : Ik voel me goed, ik zit goed in mijn vel.

Soms gebeurt het dat een kl. moe is en weinig kan verdragen,
of dat het een "baaldag" heeft, zonder te kunnen zeggen wat er eigenlijk is.
Dan hebben ze de mogelijkheid om hun wasknijper op oranje te hangen.

Oranje : ik wil met rust gelaten worden want ik zal heel snel boos worden.

Als er dan "ontploffingen" gebeuren en die kl. had zijn/haar wasknijper al op oranje hangen,
wordt de situatie anders benadert dan dat die op groen hangt.

Voorbeeld :
x hangt op groen, maar stampt in de buik van y omdat die te dicht komt, iets wil vragen,....
x : het is niet OK dat je zo, zonder reden ontploft.
Als jij zo doet, wil ik je even niet in de klas want hier doen we elkaar niet pijn.
Dus x moet even afkoelen in de gang of in het toilet.

Hing x echter op oranje, dan ging y in de fout want die wist dat x met rust wou gelaten worden.
Dus moet x niet naar de gang en wordt y ook niet getroost.  
(tenzij het echt serieus is natuurlijk)
Principe van : wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten.

Als ik zie dat iemand op oranje hangt, verwittig ik de klas om die met rust te laten
en probeer ik een gaatje te vinden om te weten te komen wat er scheelt, zonder
dat die het aan de hele klas moet vertellen.

Hangen er plots 6 van de 24 kls op oranje, dan wordt het klasverloop stilgelegd
en vragen we wat er scheelt.  
Misschien moeten we wel eerst wat ademhalingsoefeningen of yoga-oef. doen.

Rood : ik ben boos en weet zeker dat ik iemand zal pijn doen als die te dicht komt.
Dat gevoel mag er zijn, maar aangezien dit gevaarlijk is voor andere kls,
kan die kl. even niet in de klas blijven.
Je kan even in de gang alleen zijn en als je weer rustig bent, kun je terugkomen.
(moeten ze dan ook niet vragen, wel stil terugkomen)
Als ze terugkomen, hangen ze de knijper ofwel op oranje ofwel op groen.

Als ik zie dat een kl. zo gespannen rondloopt dat er ongelukken zouden kunnen gebeuren,
dan gebeurt het wel dat ik die "onderschep" en voorstel om zijn/haar knijper even 
op rood te zetten en in de gang te gaan.
Door dit anticiperen, kan ik escalaties in het gedrag vermijden.

Een hele boterham voor jullie om dit nu allemaal in 1 keer te lezen,
maar de kls zijn hier al meer mee vertrouwd en het systeem begint stilaan zijn vruchten af te werpen,
wat de klassfeer alleen maar ten goede komt.

Als je deze info eens opnieuw wil lezen,
kun je deze altijd terugvinden onder de knop "Linken", rechts onderaan de blog.