Het thema Roodkapje en de wolf hebben we al een tijdje achter ons gelaten,
maar graag blik ik er nog even op terug.
We vertrokken vanuit een brainstorm :
Wat weten jullie over Roodkapje ?
Alles wat de kls aanbrachten, werd genoteerd.
Aangezien de kls nog niet kunnen lezen, probeerde ik snel te tekenen.
Maar.... hoe moet ik alles tekenen ?
Het werd een grote activiteit waarbij de kls verwoordden wat en hoe ik het moest doen.
De woorden werden erbij gezet, zo worden stilaan linken gelegd tussen letters en tekeningen/prenten.
Uit die brainstorm kwamen ook vragen waarbij er twijfel was.
Op die vragen zochten we in de loop van het thema antwoorden in schooltv-filmpjes,
kinderencyclopediën en andere boeken.
Zo verrijkten we ook onze woordenschat en kwamen we thuis met moeilijke woorden als :
communiceren, verslinden,...
Roodkapje ging op weg naar grootmoeder.
In de boekenhoek moesten we heel goed luisteren naar de opdracht op de sprekende muur.
Er zijn beren en zonnen in de klas, dus moeten we eerst al goed luisteren welke opdracht voor wie is.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de zonnen de iets makkelijker opdracht maken van de beren en omgekeerd. Dat bleek nog niet zo simpel te zijn want dit moesten ze helemaal zelfstandig doen.
Als we goed luisterden, tekenden we de juiste weg.
De huishoek werd het huis van Roodkapje, de snoezelhoek het bed van oma.
Zo konden ze het sprookje naspelen.
De bouwhoek werd verrijkt met natuurlijke materialen en figuren uit het sprookjesbos.
Er kon volop gefantaseerd worden.
Roodkapje brengt koekjes naar oma.
Mbv een stappenplan, probeerden de kls zelf zoutdeeg te maken.
Soms wou het niet lukken. Waar liep het mis ?
Bij het volgen van een stappenplan is het belangrijk dat je elk stapje volgt en nauwkeurig te werk gaat.
Is het deeg te droog of te nat ? Hoe komt dat ?
Hoe kunnen we dit oplossen ?
Als we voldoende deeg hadden, voegde ik er wat kleur aan toe en konden we taartjes maken.
Maar.... tijdens het thema feest leerden we patroontjes maken, dus ...
Je moest je taartje versieren met een patroontje.
We gingen weer pixelcoderen.
Hierin kroop meer dan 1 dagje werk en super veel concentratie.
Knap hé ?
We maakten kennis met "een denksleutel".
Met de GOK-sleutel maken we iets Groter of Kleiner.
Wij kozen ervoor om de wolf te vervangen door .... een lieveheersbeestje.
Zo werd het sprookje kort opnieuw gestart maar fantaseerden we wat er gebeurde toen
Roodkapje geen wolf maar een lieveheersbeestje tegen kwam.
Werden ze op het einde ook opgegeten ?
Maar... werd oma dan wel weer beter ?
En jawel hoor....
het lieveheersbeestje kietelde oma tot ze zo moest lachen dat ze weer helemaal genezen was.
Maar de kls vonden wel dat de wolf nog moest meedoen aan het verhaal.
Wat gebeurde er dan met de wolf ?
Simpel : die werd doodgekieteld.
Dus..... eind goed, al goed.
We speelden ons eerste klapspelletje en probeerden met de 2 klassen samen ritmisch te klappen :
Wolfje, Wolfje, zoek me maar.
Zit ik hier of zit ik daar ?
Je kunt me toch niet vinden.
Ik laat me niet verslinden.
Wolfje, Wolfje, ga naar huis,
ik maak me kleiner dan een muis.
We zongen uit volle borst mee met het lied van Roodkapje.
Zochten woorden die beginnen met W
en ook met R.
Veel foto's heb ik niet kunnen nemen tijdens deze drukke periode,
maar wat ik nam, vind je HIER terug.










